21 november was de laatste dag van deze workshop. We keken naar gekkenmat en herdersmat, daarna rondden de competitie af en maakten torentjes van schaakstukken. Amel maakte het mooiste torentje en Giorgio won de competitie. Ten slotte zagen we in een versneld tempo de rest van de film.

Gekkenmat.. na twee zetten heeft zwart al gewonnen!
Een van de varianten van herdersmat…. (je kunt er op vele manieren intuinen…!)

De eerste pogingen om torentjes van schaakstukken te bouwen…

Meneer Bijeman kwam ook even kijken..

Een mooi mat van Siham (met wit)…! Alleen wou ze zelf ook graag op de foto, bij deze dan (rechts)! Siham is er terecht heel trots op. Vóór de workshop kón ze niet eens schaken!!

En hier is de eindstand van deze poule: Siham is ongeslagen eerste!

Poule 3

        totaal plaats
  B. Hengeveld Siham Kemal Jean-Paul    
B. Hengeveld   0 0 0 0 4
Siham 1   0,5 1 2,5 1
Kemal 1 0,5   0 1,5 3
Jean-Paul 1 0 1   2 2

Rechts: Jorn was ook een fervent torentjesbouwer… al stortte de toren soms om voordat de foto gemaakt kon worden…

Poule 2

        totaal plaats
  Annick Demi Dorith Amel    
Annick   1 0,5 0 1,5 2
Demi 0   1 1 2 1
Dorith 0,5 0 1 0 1,5 2
Amel 1 0 0   1 3

Op de derde dag werden er nieuwe poules ingedeeld voor de competitie. We leerden mat zetten met verschillende stukken.  We gingen ook verder met de film Searching for Bobby Fischer. Ten slotte werd het eerste schaaktorentje gebouwd.

Leroy nam vast een voorproefje van de wedstrijd ‘torentjes bouwen’.

Mat zetten was opnieuw het thema. Nu met een Dame alleen, met twee torens en voor de echt gevorderden, met één toren!

Oefeningen ‘Mat in één met de Dame’ op de werkbladen…

De tweede dag begon met een terugblik op de DAD. Daarna keken we naar allerlei matzetten.

Aan sommige combinaties, zoals herdersmat en mat zetten met de dame alleen, zijn we niet toegekomen. Ook de film en de wedstrijd stukken opzetten zijn er bij ingeschoten. Het was wel mooi dat alle drie de groepen hun competitie afrondden.

In groep A werd Giorgio eerste met 2½ punt. Die halve punt had hij te danken aan de partij tegen Jean-Paul. Jean-Paul stond op het eind met alleen een paard voorsprong en dat is niet genoeg om iemand mat te zetten. Mijn inschatting is, dat dit de zwaarste poule was. Michel gaat als tweede door naar de finalegroep.

In groep B liet meneer Hengeveld zich geduldig slachtofferen, want uiteindelijk gaat het er niet om dat je als leraar schittert, maar dat je de leerlingen is staat stelt te schitteren. Stef was hier de onbenaderbare kampioen met 3 uit 3.

Groep C was de groep van de remises. In de eerste ronde was Dorith er niet in geslaagd Demi mat te zetten, maar dat overkwam sommige mensen nog diverse keren. Jorn en Demi probeerden de laatste ronde te ontlopen door vóór de partij al remise aan te bieden, maar dat is niet sportief. Jorn had daarna makkelijk kunnen winnen, als hij Demi niet pat gezet had. Waarmee Demi voor de tweede keer een half punt cadeau kreeg. Demi is de remisekoning van de competitie met drie keer remise!

In de competitie om de meeste dubbele aanvallen staat Giorgio veruit bovenaan. Vooral door dubbele aanvallen met het paard (een zogenaamde paardvork) wist hij veel punten binnen te slepen. Eerst won hij een toren (5 punten), later een paard (3 punten). Demi won een paard met een dubbele aanval dame (3 punten) en Stef kon een toren voor een dame ruilen dankzij een dubbele aanval met zijn toren (9-5=4 punten)..


HET HOE EN WAAROM VAN DE WORKSHOPS

Twee jaar geleden zijn wij begonnen na te denken over een nieuwe manier van onderwijs geven. Het moest aantrekkelijker en meer aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen. Leerlingen moesten ook meer verantwoordelijk worden voor hun eigen leerproces.  Er is toen besloten dat ons nieuwe onderwijs moest komen te rusten op drie zuilen; nl. het projectonderwijs, de banduren en de workshops.

In de projecten komt lesstof terug die we geschrapt hebben uit de reguliere lessen. De leerlingen krijgen in toenemende mate de ruimte om hun eigen leervragen te stellen. Eerst in de vorm van een Willem Wever vraag en later als ze zelf combinaties van vakken en onderwerpen kunnen maken.

Tijdens de banduren wordt er intensief gewerkt aan het aanleren van (sociale) vaardigheden, het bijwerken van achterstanden en groepsbinding.

De workshops staan voor een groot gedeelte los van het curriculum. Het is de bedoeling dat leerlingen hun talenten gaan ontdekken en eventueel verder uitdiepen. ‘Plezier’ is een belangrijk onderdeel van de workshops. De workshops vallen binnen de thema’s sport, cultuur, ICT, techniek en anders. Het is de bedoeling is dat leerlingen hun talenten gaan ontdekken; het kan ook zijn dat ze ontdekken dat een bepaalde workshop niet tot hun talenten behoort.