Cals College 1

Home Omhoog Links Waar is De Vleugel? Het nut van schaakles Oude_index Schaakschool

Workshop schaken
op het Cals College IJsselstein, 31 oktober t.e.m. 21 november 2006

Aan informatie op deze site kunnen geen rechten meer worden ontleend. Roosters, adressen en tarieven zijn dus niet meer betrouwbaar. Gelukkig hebben we de foto's nog, en die staan merendeels op deze site! Kijk voor actuele gegevens op www.schaakles.com.

Dag 1: Dubbele Aanval Dame  /   Dag 2: Mat  /  Dag 3: een Dame alleen Dag 4: gekkenmat en herdersmat, competitie afgerond, film versneld uitgekeken, torentjes gebouwd...   
Competitie 1e cyclus  Competitie 2e cyclus. Meer over de lessen op het Cals College op:

Home Omhoog

21 november was de laatste dag van deze workshop. We keken naar gekkenmat en herdersmat, daarna rondden de competitie af en maakten torentjes van schaakstukken. Amel maakte het mooiste torentje en Giorgio won de competitie. Ten slotte zagen we in een versneld tempo de rest van de film.

Gekkenmat.. na twee zetten heeft zwart al gewonnen!

Een van de varianten van herdersmat.... (je kunt er op vele manieren intuinen...!)

De eerste pogingen om torentjes van schaakstukken te bouwen...

Meneer Bijeman kwam ook even kijken..

Een mooi mat van Siham (met wit)...! Alleen wou ze zelf ook graag op de foto, bij deze dan (rechts)! Siham is er terecht heel trots op. Vr de workshop kn ze niet eens schaken!!

En hier is de eindstand van deze poule: Siham is ongeslagen eerste!

poule 3            
           
noteer 1 achter de naam van de winnaar, 0 achter de naam van de verliezer, 1/2 bij remise         totaal plaats
  B. Hengeveld Siham Kemal Jean-Paul    
B. Hengeveld   0 0 0 0 4
Siham 1   0,5 1 2,5 1
Kemal 1 0,5   0 1,5 3
Jean-Paul 1 0 1   2 2

Links: Amel maakte het mooiste torentje...

  

Rechts: Jorn was ook een fervent torentjesbouwer... al stortte de toren soms om voordat de foto gemaakt kon worden...

 

poule 2            
          totaal plaats
  Annick Demi Dorith Amel    
Annick   1 0,5 0 1,5 2
Demi 0   1 1 2 1
Dorith 0,5 0 1 0 1,5 2
Amel 1 0 0   1 3


Op de derde dag werden er nieuwe poules ingedeeld voor de competitie. We leerden mat zetten met verschillende stukken.  We gingen ook verder met de film Searching for Bobby Fischer. Ten slotte werd het eerste schaaktorentje gebouwd.

Leroy nam vast een voorproefje van de wedstrijd 'torentjes bouwen'.

Mat zetten was opnieuw het thema. Nu met een Dame alleen, met twee torens en voor de echt gevorderden, met n toren!
   
Oefeningen 'Mat in n met de Dame' op de werkbladen...
      

 

 

 

Gehoorde opmerking 1
[niet specifiek van een van de mensen op deze foto]

Meneer Hengeveld kreeg de camera in zijn handen geduwd
en bleek zeer originele foto's te maken...!...
 

Gehoorde opmerking nr 2
[niet specifiek van een van de mensen
op deze foto
]

 3 T + K + P!

Enkele voorbeelden van hoe je stukken kunt stapelen...

(bovenste foto: (c) Fred Lucas, http://www.momentoo.nl/ )

                 

Links: 2 T + 2 P; rechts: 2 T + 2 pi + 2 L

Dit is geen opname van een partij, maar van de oefening 'mat zetten met twee torens'!
Mat zetten met twee torens zou makkelijk moeten zijn, maar die koning staat in de weg...

De tweede dag begon met een terugblik op de DAD. Daarna keken we naar allerlei matzetten.


mat

Aan sommige combinaties, zoals herdersmat en mat zetten met de dame alleen, zijn we niet toegekomen. Ook de film en de wedstrijd stukken opzetten zijn er bij ingeschoten. Het was wel mooi dat alle drie de groepen hun competitie afrondden.

In groep A werd Giorgio eerste met 2 punt. Die halve punt had hij te danken aan de partij tegen Jean-Paul. Jean-Paul stond op het eind met alleen een paard voorsprong en dat is niet genoeg om iemand mat te zetten. Mijn inschatting is, dat dit de zwaarste poule was. Michel gaat als tweede door naar de finalegroep.

In groep B liet meneer Hengeveld zich geduldig slachtofferen, want uiteindelijk gaat het er niet om dat je als leraar schittert, maar dat je de leerlingen is staat stelt te schitteren. Stef was hier de onbenaderbare kampioen met 3 uit 3.

Groep C was de groep van de remises. In de eerste ronde was Dorith er niet in geslaagd Demi mat te zetten, maar dat overkwam sommige mensen nog diverse keren. Jorn en Demi probeerden de laatste ronde te ontlopen door vr de partij al remise aan te bieden, maar dat is niet sportief. Jorn had daarna makkelijk kunnen winnen, als hij Demi niet pat gezet had. Waarmee Demi voor de tweede keer een half punt cadeau kreeg. Demi is de remisekoning van de competitie met drie keer remise!

In de competitie om de meeste dubbele aanvallen staat Giorgio veruit bovenaan. Vooral door dubbele aanvallen met het paard (een zogenaamde paardvork) wist hij veel punten binnen te slepen. Eerst won hij een toren (5 punten), later een paard (3 punten). Demi won een paard met een dubbele aanval dame (3 punten) en Stef kon een toren voor een dame ruilen dankzij een dubbele aanval met zijn toren (9-5=4 punten)..

HET HOE EN WAAROM VAN DE WORKSHOPS

 

Twee jaar geleden zijn wij begonnen na te denken over een nieuwe manier van onderwijs geven. Het moest aantrekkelijker en meer aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen. Leerlingen moesten ook meer verantwoordelijk worden voor hun eigen leerproces.  Er is toen besloten dat ons nieuwe onderwijs moest komen te rusten op drie zuilen; nl. het projectonderwijs, de banduren en de workshops.

In de projecten komt lesstof terug die we geschrapt hebben uit de reguliere lessen. De leerlingen krijgen in toenemende mate de ruimte om hun eigen leervragen te stellen. Eerst in de vorm van een Willem Wever vraag en later als ze zelf combinaties van vakken en onderwerpen kunnen maken.

Tijdens de banduren wordt er intensief gewerkt aan het aanleren van (sociale) vaardigheden, het bijwerken van achterstanden en groepsbinding.

De workshops staan voor een groot gedeelte los van het curriculum. Het is de bedoeling dat leerlingen hun talenten gaan ontdekken en eventueel verder uitdiepen. Plezier is een belangrijk onderdeel van de workshops. De workshops vallen binnen de themas sport, cultuur, ICT, techniek en anders. Het is de bedoeling is dat leerlingen hun talenten gaan ontdekken; het kan ook zijn dat ze ontdekken dat een bepaalde workshop niet tot hun talenten behoort. 


   

Verslag dag 1

De eerste dag van de workshop was voor een groot gedeelte gewijd aan Dubbele Aanval Dame, bijgenaamd DAD: hoe kun je een stuk winnen door het de dame twee stukken tegelijk aan te vallen. Een voorbeeld staat hiernaast.

Uitleg:

Een dubbele aanval is een aanval met een stuk op twee doelen. In het diagram valt de witte dame de koning n de toren aan. De koning moet wijken en de toren gaat verloren.

 

Ander voorbeeld:

De dame valt de loper n het paard aan. De loper f het paard kan in veiligheid worden gebracht. Beide stukken kunnen niet gered worden. Zwart verliest altijd een stuk.

[Deze informatie en deze oefeningen kun je vinden in de zogenaamde Stappenboeken]

 

We hebben geoefend in tweetallen met een paard inzetten in een gegeven situatie. De een zette een paard op een willekeurige plaats, de ander moest kijken of er een DAD mogelijk was. Soms waren er wel vier DAD's mogelijk! (Hier zijn overigens geen foto's van.)

Daarna oefenden we DAD op twee werkbladen met diagrammen, een met dame inzetten en een met damezet doen. Hieronder staat het blad van Michel, die het heel goed doorhad.

Klik op de afbeeldingen met een blauwe rand als je ze groter wilt zien!

Meneer Hengeveld gaf ondertussen op de gang Siham een stoomcursus schaken. Dat ging wonderbaarlijk goed: al gauw kon zij hem verslaan! Het commentaar van andere leerlingen die erbij kwamen staan was: "Waarom krijgen wij geen schaken?!"  

 

Toen vonden de leerlingen dat het tijd was voor pauze, daarin van harte gesteund door meneer Hengeveld.

Na de pauze deden we een competitie in poules van vier. De duur van de partijen liep sterk uiteen: sommige duurden wel een uur, er was er n die maar vier minutenduurde . Een van de spelers maakte namelijk in het zogenaamde gekkenmat mogelijk (zie hieronder).  En echt niet omdat hij niet kon schaken, want de partij daarna speelde hij juist erg goed!
 

gekkenmat

Jean-Paul had pech in zijn partij tegen Georgio. Hij had alleen een paard over, en daarmee kun je niet mat zetten.
Dorith stond heel lang gewonnen tegen Demi, maar kon steeds de beslissende matzet niet vinden. Omdat hij al lang remise door herhaling van zetten kon claimen, kreeg hij uiteindelijk remise toegewezen. Een volgende keer gaan we oefenen op matzetten!

Jorn zat zich ondertussen te vervelen, want zijn partij tegen Amel was al lang afgelopen. Hij zat opzichtig te kreunen als Dorith een matzet miste. Tijdens de film deed hij alsof hij slaap had.

  Tot slot keken we nog naar stuk van de video Searching for Bobby Fischer.
 

Josh Waitzkin is het zoontje van een sportjournalist. Zijn vader wil graag dat hij een goede honkballer wordt, maar Josh ontdekt naast het honkbal een andere leuke sport: schaken. Hij kent het alleen van gokkers en verslaafden, die in het park om geld spelen. Zijn moeder laat hem stiekem wat partijtjes spelen tegen een aan lager wal geraakte grootmeester.

Vinnie, een 'hustler' die om geld speelt, schrijft de naam op, Josh Waitzkin. 'Jij bent de nieuwe Bobby Fischer!' voorspelt hij.

Searching for Bobby Fischer; links Vinnie

 
Josh' vader zoekt een trainer voor hem. Hij krijgt de tip dat Bruce Pandolfini een hele goede trainer is. Maar Pandolfini ontloopt hem, wijst hem af, laat hem zien dat schakers aan lager wal raken en gek worden.

Pandolfini, gespeeld door Ben Kingsley

Home Cals College 4 Cals College 3 Cals College 2 Cals College 1

Home Omhoog